Zandmandala Nijmegen

Momenteel trekt een groep monniken van het Gaden Jangtse-klooster in Zuid-India door Nederland om hier op verschillende plaatsen zandmandala's te maken en lamadansen te houden. Hierbij een dagboekje van hoe in de eerste locatie, Nijmegen, een en ander verloopt. Vooral bedoeld zodat de andere locaties van onze ervaringen kunnen leren, maar voor andere geïnteresseerden is het ook wel leuk om te lezen. Wil je de mandala of lamadansen op andere locaties zien, kijk dan op www.lamadans.nl.

Thursday, October 13, 2005

Nijmegen: dag 3

Omdat het de hele dag zo bedrijvig is op het centrum en de aanwezige begeleiders het erg druk hebben met de bezoekers te woord staan en natuurlijk het eten, ben ik vanmorgen in alle vroegte naar Jewel Heart gegaan om het altaar klaar te maken, koffie en thee klaar te zetten, de donatiebox neer te zetten enz.

In de stilte van de vroege ochtend kon ik even in mijn eentje rustig voor het altaar en de mandala staan en het op me in laten werken. De sfeer is heel bijzonder. Over een paar uurtjes zal het weer vol van activiteit zijn; de monniken rustig verder werkend aan de mandala, en het publiek stil en onder gepaste indruk.

Ik heb nog even een foto gemaakt van de 1000-armige Avalokiteshvara van Marian van der Horst, die ze naast de mandalaplaats opgehangen heeft. Dat was ik nog vergeten.


En dit was de mandala aan het begin van de dag.



Het was een idee van Margriet om een van de donatieboxen in de deuropening van de zaal te zetten, zodat mensen er figuurlijk niet omheen kunnen, en letterlijk ook maar nauwelijks. Dit werkte erg goed; de meeste mensen gaven gelijk bij binnenkomst al een donatie. Terwijl we de eerste dag net genoeg opgehaald hadden om de onkosten te dekken, was het resultaat van de tweede dag stukken beter. Ik hoop dat hiermee een stijgende lijn ingezet is en dat we zaterdag een topdag hebben. Ik ben een paar jaar geleden zelf in het Ganden-klooster geweest en heb daar met eigen ogen hoe hard ze dit nodig hebben!

In de middagpauze heb ik het kantoor weer even links laten liggen en ben ik op de fiets gesprongen op weg naar Jewel Heart. Daar trof ik voor het eerst een relaxte Karin aan. De andere dagen had ze van 's morgens vroeg tot 's avonds laat doorgebracht met het helpen bij het koken of de pogingen daartoe, maar vandaag werd er gewoon bij Marian gekookt, had Tenzin hulp van een vriend uit Grave die overweegt een restaurant te beginnen (toemaar!) en was Gertjan er bij voor hand- en spandiensten. Volgens mij heeft hij veel beweging opgedaan met het fietsen. Het ging vandaag allemaal van een leien dakje! Wat gaf dat een rust.

Inmiddels waren ze met de mandala alweer een stuk opgeschoten.


Tussen de middag kwam TV Gelderland ook filmen. Ze zenden het uit rond 18.15 uur en vervolgens wordt het steeds na een uur weer herhaald. Het kan in dit ritme ook bekeken worden op www.tvgelderland.nl, onder het knopje "live tv". (Zo is het ook buiten Gelderland te zien.)

Tijdens de opnamen gaan de monniken gewoon rustig verder en doen hun werk. Ze zijn al dit gedoe volgens mij wel gewend. Ook beseffen ze heel goed dat mensen graag zien hoe ze aan de mandala werken. Het is natuurlijk erg bijzonder voor ons.


Na nog een middagje werken ga ik aan het eind van de middag weer terug. Het is deze dag wat rustiger geweest dan gisteren, maar toch... Er zijn bezoekers van jong tot oud; veel Jewel Heart-leden natuurlijk, maar ook erg veel mensen die het gewoon ergens hebben gelezen. Ook zie ik best wat gezichten die ik van het Maitreya Instituut ken, van mensen die niet al te ver van Nijmegen wonen en hier komen kijken.


En de mandala... woorden schieten tekort.

Aan het eind van de eerste dag vroegen sommigen ze zich al af of de mandala niet al bijna af was. Aan het eind van de tweede dag, toen de poorten er al in te zien waren, en eigenlijk alleen de buitenste ring nog gemaakt hoefde te worden, hadden we ook het idee dat dit vast geen twee dagen meer zou duren. Maar nu zie je hoe de vormen van gisteren helemaal ingevuld worden met details. Het is echt geweldig!

's Avonds zijn er studiegroepen op Jewel Heart en hebben we aangekondigd tot 8 uur open te blijven. Er is derhalve veel belangstelling van de groepsleden. We hadden gevraagd of ze met één of twee wilden blijven om artikelen te verkopen, en dat gebeurde ook, maar Yeshi bleef ook achter om verder te werken aan de mandala. Dat had ik niet eens durven te suggereren. Deze vier werken namelijk zo keihard, de hele dag door, maar op een paar korte pauzes na heeft hij gewoon doorgewerkt tot 8 uur. Heel fijn, want het is toch anders als je iemand aan de mandala bezig ziet. Wanneer hij er even mee ophoudt beginnen mensen ook weg te lopen. Ik ben blij dat ze dit zelf begrijpen en dit soort dingen voorstellen. Ook stelden ze voor om zaterdagmorgen nog een stukje verder te werken aan de mandala, zodat de grote aantallen bezoekers die we verwachten (duimen jullie mee?) ook kunnen zien hoe eraan gewerkt wordt.

En dit is het resultaat aan het eind van de derde dag.


's Avonds thuis zit ik naar het resultaat te kijken van de opnames van TV Gelderland. Omdat ik zelf sinds kort in Limburg woon, moet ik dat via het internet doen. Ik vind het resultaat mooi. Ze laten details zien die ik zelf met het blote oog nauwelijks had kunnen waarnemen. Ze vertellen alles (op een kleinigheidje na) correct, en geven aan hoe bijzonder dit gebeuren is. Marian van der Horst had een prachtige uitleg gegeven over de betekenis van de mandala en over dat de monniken fondsen komen werven voor hun klooster, maar hier bleef uiteindelijk maar zo'n 20 seconden van over: dat het de mandala van Avalokiteshvara is, de boeddha van mededogen (en dat was het), en dat de monniken fondsen komen werven vanwege de moeilijke omstandigheden in de kloosters. Voor Marian een beetje teleurstellend dat er niets overbleef van haar mooie uitleg (dit had ik ook wel kunnen vertellen!), maar ik vond het best een mooi filmpje. Ze hebben Yeshi ook nog aan het woord gelaten of hij het niet zonde vond om het zaterdag af te breken. Nee hoor, dat hoort er gewoon bij. Heeft iemand het misschien opgenomen op video?

Dan belt mijn moeder. Zondag had ze me al gebeld dat de aankondiging in de Gelderlander (onze zeer goed gelezen regionale krant) had gestaan, maar dat ze daar helaas het oude adres van anderhalf jaar geleden bij hadden gezet. (Lief van haar he? Ze was de enige die het gezien heeft. Ik heb een geweldige moeder!) Ik heb de Gelderlander toen onmiddellijk gemaild dat dat niet klopte en of ze dat niet recht konden zetten, en het resultaat stond kennelijk vandaag in de krant. Nóg een aankondiging (leuk! extra publiciteit!), en daarbij stond dit keer dat de monniken van dinsdag t/m vrijdag aan de mandala werken en dat deze donderdag te bezichtigen is van 10 to 20 u. En ma vroeg of ze toch vrijdag kon komen kijken... Tja... Het blijft tobben met de pers.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home