Zandmandala Nijmegen

Momenteel trekt een groep monniken van het Gaden Jangtse-klooster in Zuid-India door Nederland om hier op verschillende plaatsen zandmandala's te maken en lamadansen te houden. Hierbij een dagboekje van hoe in de eerste locatie, Nijmegen, een en ander verloopt. Vooral bedoeld zodat de andere locaties van onze ervaringen kunnen leren, maar voor andere geïnteresseerden is het ook wel leuk om te lezen. Wil je de mandala of lamadansen op andere locaties zien, kijk dan op www.lamadans.nl.

Wednesday, October 19, 2005

Nijmegen: erna

Zondag is het dan allemaal achter de rug. Vandaag hoef ik dan een keer niet om zes uur op te staan, maar erg veel tijd om te luieren is er ook niet , want ik wil natuurlijk de foto’s en de weblog bijwerken.

Het is heerlijk om alles nog een keer opnieuw te beleven door met de foto’s en de tekst bezig te zijn. Wel zit ik steeds op de klok te kijken of het al een fatsoenlijke tijd is om Janny en Alex te bellen om te vragen hoe het dansen gisteravond in Wijk bij Duurstede gegaan is. Om half twaalf durf ik wel te bellen. Ik krijg Janny aan de lijn. Zij vertelt dat het dansoptreden een groot succes was. Ze had een korte inleiding gehouden waarin ze uitlegde dat dit natuurlijk geen professioneel dansgezelschap was, maar dat het gaat om de betekenis van de dansen. Mede daardoor verwachtte men geen gelikte uitvoering, maar leefde men enorm mee met de dansers. Men moest lachen en was ontroerd, als de sneeuwleeuw bijna naast het kleine podium stapte begon iedereen waarschuwingen te roepen, en soms waren er bijna meditatieve stiltes tijdens de pauzes tussen de verschillende dansen. De eigenaar van het intieme, kleine theatertje had het zo mooi gevonden dat het wat hem betreft nog veel langer had mogen duren. Hij had ook een kaartje gekocht, om het gezelschap te ondersteunen.

Dan komt Alex aan de telefoon. Hij was net mijn telefoonnumer aan het zoeken toen ik belde, want hij was een klein beursje verloren. Ik hoop dat hij het in het theater is verloren, want op Jewel Heart ligt het volgens mij niet. Hij vertelt hoe ze met de volle bus bij hen thuis aangekomen waren. Hij had gevraagd of de heren wat wilden rusten, en toen de geshe aangaf dat hij wel wat wilde slapen, stormde iedereen opeens naar boven. Ze hebben niet zo’n groot huis, dus het tweepersoonsbed moest meteen verschoond worden, twee opblaasmatrasjes op de grond naast het bed, iemand in het logeerbed en een ander ernaast.

Om half vijf ging Alex ze wekken. Een paar wilden douchen, en ondertussen ging Alex friet halen. De frietboer, die volgens Alex een beetje het middelpunt van het dorp is, waar ook alle nieuwtjes uitgewisseld worden, had ook een poster hangen van het optreden, dus Alex vertelde dat de frietjes voor deze groep monniken uit India waren en dat hij waarschijnlijk nooit eerder friet had geleverd voor zo’n kleurrijk gezelschap. Dat sprak de frietboer wel aan, en bij het afrekenen zei hij dat er niet betaald hoefde te worden en dat hij de monniken wilde sponsoren voor de kosten van de friet. Aardig, he? En zo leeft iedereen mee. De friet ging er overigens in als – wat zei Alex ook alweer? – als kool.

Inmiddels heeft Ida ook een mail rondgestuurd dat in Zwolle ook alles goed verlopen is. Ik ben zo benieuwd hoe het in Nijmegen zal gaan! We hebben nog een paar weken om ernaar toe te leven, want wij zijn pas op 2 november aan de beurt. Misschien ga ik vrijdag wel alvast in Arnhem kijken hoe het eraan toe gaat.

Vanavond heb ik alle opbrengsten van de afgelopen week geteld, en ik kom op een bedrag van 2200 euro. Als je van plan was bij mij in te breken, is vanavond een goede avond. Morgen ga ik naar de bank.

Als je de mooie foto’s van Corrie van de vierde dag hebt gezien, kun je je alvast verheugen op de fotoreportage die ze volgende week wil gaan maken van de mandala van de Medicijnboeddha, die in Arnhem gemaakt gaat worden. Ze zijn te bekijken op www.flickr.com/photos/boeddhisme/sets/1165799. En als iemand foto’s heeft van de lamadansen dan zou ik het ook leuk vinden om die hier te kunnen publiceren.

Groetjes,

Inge

0 Comments:

Post a Comment

<< Home